MINGGU 7
MINGGU 7 – MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
PEMBENTANGAN KUMPULAN
PEMBENTANGAN KUMPULAN
TUGASAN INDIVIDU
Pengenalan
Model Pemprosesan Maklumat ('The Information Processing Model') bermula dengan menggunakan sistem komputer sebagai analogi. Bagaimana pun disedari bahawa penggunaan sistem komputer sebagai analogi cara manusia memproses, menyimpan dan mengingat kembali maklumat adalah tidak sesuai kerana ia mempermudahkan cara manusia bertindak.
Diketahui bahawa cara manusia memproses maklumat adalah lebih komplek berbanding dengan komputer.
Bengkel Model Pemprosesan Maklumat
Prinsip-prinsip utama Model Pemprosesan Maklumat
i. Andaian kapasiti terhad dan sekatan kepada pengaliran maklumat
ii. Pengaliran maklumat dua hala
iii. Kawalan eksekutif yang mengawal dan menentukan pengenkodan, penyimpanan, mengingat kembali dan lupaan.
iv. Manusia disediakan secara genetik untuk memproses dan menyimpan maklumat.
Empat proses yang terlibat dalam pemprosesan maklumat
Terdapat dua jenis ingatan yang membantu proses ingatan berfungsi iaitu:
(i) Ingatan jangka pendek
(ii) Ingatan jangka panjang
Proses Ingatan jangka pendek
i. Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang.
ii. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa.
iii. Proses ini dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat.
Proses Ingatan jangka panjang
i.
Ingatan Jangka Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian
menyiasat cara maklumat dienkod, disimpan, diingat kembali dan lupa.
ii. Ahli-ahli psikologi seperti Freud mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang berlaku pada hari pertama sekolah.
iii. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi sukar diingat kembali
ii. Ahli-ahli psikologi seperti Freud mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang berlaku pada hari pertama sekolah.
iii. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi sukar diingat kembali
Aplikasi model pemprosesan dengan menggunakan tapak pembelajaran.
Guru-guru
yang hendak mengajar murid-murid menggunakan tapak pembelajaran
haruslah menunjukkan cara-cara menggunakan tapak pembelajaran tersebut
kepada murid. Hal ini membantu murid-murid mengingati bagaimana tapak
pembelajaran itu digunakan agar membolehkan murid-murid menggunakannya
untuk P&P yang seterusnya.
Contoh-contoh tapak pembelajaran
Contoh langkah atau cara penggunaan tapak pembelajaran:
Langkah 1 :
Membuka laman web yang diingini iaitu laman web tutor. Laman ini sering digunakan guru bagi sesi P&P .
Langkah 2 :
Anda dikehendaki menekan atau klik pada kotak bertulis Bank Soalan dimana
telah berpautan dengan soalan-soalan yang telah dikumpulkan.
Soalan-soalan yang merangkumi soalan-soalan bagi tahap sekolah menengah
dan sekolah rendah. Bagi sekolah rendah harus memilih soalan bagi
sekolah rendah. Contohnya :
Langkah 3 :
Pada
langkah ketiga, setelah memilih tahap soalan, anda seterusnya memilih
mata pelajaran yang diingini. Sebagai contoh mata pelajaran Bahasa
Melayu.
Langkah keempat:
Setelah
itu, anda boleh memilih kertas model yang dingini. Bagi setiap kertas
model yang disediakan mengandungi dua jenis soalan iaitu kertas 1 bagi
soalan pemahaman dan tatabahasa. Manakala kertas dua pula mengenai esei.
Sebagai contoh seperti di bawah:
Langkah kelima:
Soalan akan berbentuk PDF format seperti di bawah:
No comments:
Post a Comment