Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer
(Computer Aided in Teaching
and Learning Malay Language)
|
Kod Kursus
|
BMM 3105
|
Kredit
|
3 (0 + 3)
|
Jam Interaksi
|
90 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Ketiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menggunakan Internet, laman web, pembelajaran secara dalam
talian dan luar talian; model perpautan dalam penyusunan bahan, dan perpautan
antara bahan.
2. Memilih bahan Internet untuk
pengajaran dan pembelajaran.
3. Membina tapak pembelajaran yang
mudah.
4. Mengedit bahan pengajaran secara
dalam talian.
5. Menggunakan bahan bahasa Melayu
dalam Internet, alat pengarangan, animasi dalam persembahan, dan cakera padat
pembelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
6. Mengadakan simulasi pengajaran
Bahasa Melayu secara sidang video.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan
penggunaan Internet, pemilihan bahan Internet, laman web, dan papak pembelajaran,
perpautan dalam penyusunan bahan, perpautan antara bahan, pengeditan bahan pengajaran
secara on line; penggunaan bahasa Melayu dalam bahan
Internet, simulasi pengajaran bahasa Melayu secara sidang video, penggunaan alat
pengarangan, animasi dalam persembahan bahan; dan penggunaan CD pembelajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.
This course
describes the usage of Internet, selection of Internet resources, website, learning
homepage; on-line and off-Line learning; link model in organizing resource, linkage
within resources; onlline teaching resources editing; using Malay language in
Internet; teaching of Malay language through video conferencing, usage of writing
tools; animation in presentation; and using learning
CDs in teaching and learning Malay language.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Penggunaan Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
6
|
2
|
Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
3
|
Aplikasi Garis Panduan dan Etika Penggunaan
Internet
|
6
|
4
|
Pemilihan Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
5
|
Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web
Pembelajaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
6
|
Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam
Penyusunan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
7
|
Mengaplikasikan Model Pemprosesan
Maklumat dalam Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
6
|
8
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
dan Luar Talian
|
6
|
9
|
Mengedit Bahan
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian
|
6
|
10
|
Pengajaran dan Pembelajaran Secara Bilik
Darjah Maya
|
6
|
11
|
Pengajaran Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
6
|
12
|
Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran
Bahasa Melayu
|
6
|
13
|
Mereka Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran
Bahasa Melayu
|
6
|
14
|
Bengkel Cakera Padat Pembelajaran dalam
Pengajaran Bahasa Melayu
|
6
|
15
|
Seminar dan Pameran TMK Dalam Pengajaran Bahasa
Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
6
|
JUMLAH
|
90
|
Penilaian
|
Kerja kursus 100%
Peperiksaan Akhir -
|
Rujukan Asas
|
Beatty, Ken.
(2003). Teaching and Researching computer-assisted language learning. London:
Longman.
|
Rujukan Tambahan
|
Bull Susan.
(1993). Towards user system
collaboration in the development of a student model for intelligent computer
assisted language learning. Edinburg: Universtiy of Edinburg.
|
Bull Susan.
(1994). Student modelling beyond domain knowledge. Edinburg: University of Edinburg.
|
|
Hardisty, D.,
Windeatt, S., (1989) Call. London: O.U.P.
|
|
Levy
Micheal. (1997). Computer-assisted language learning:
Context and Conceptualization. Oxford: Oxford
University Press.
|
No comments:
Post a Comment