MINGGU 4
MINGGU 4: PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
PEMBENTANGAN KUMPULAN
PEMBENTANGAN KUMPULAN
TUGASAN INDIVIDU
· Memilih bahan sastera
· Memilih bahan tatabahasa
· Memilih bahan bidang ilmu lain
Bahan
pengajaran dan pembelajaran kini boleh diperolehi bukan hanya daripada
buku-buku teks malah ia boleh didapati daripada bahan-bahan internet
yang merupakan salah satu sumber yang besar dalam meyumbangkan
bahan-bahan pengajaran. Hal ini kerana kita boleh mendapatkan
bahan-bahan daripada negeri dan negara lain sebagai rujukan juga sebagai
bahan bantu mengajar untuk kita gunakan dalam proses P&P
terutamanya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
Guru
perlu memilih bahan bersesuaian dengan pengajaran bagi mendapatkan sesi
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Pemilihan bahan boleh
merangkumi bahan:
· Memilih bahan sastera
· Memilih bahan tatabahasa
· Memilih bahan bidang ilmu lain
Berdasarkan
aspek pendidikan, sebelum guru-guru menggunakan bahan-bahan sumber dari
internet, sama ada untuk pengajaran dan pembelajaran secara langsung di
bilik darjah atau sekadar sebagai bahan bantu mengajar yang telah
terlebih dahulu dimuat turun, proses penilaian dan pemilihan perlu
dilakukan. Hal ini perlu dilakukan supaya bahan sumber yang digunakan
itu benar-benar membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini
bagi mengelakkan timbulnya kesan negatif yang tidak dikehendaki atau
djangka kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
ASPEK-ASPEK PENILAIAN
Kewibawaan (Credibility)
|
Dinilai menerusi kewibawaan penulis atau pengendali laman web berkenaan
|
Ketepatan (Accuracy)
|
Merujuk
kepada tarikh, fakta dan maklumat yang mengiringi sesuatu bahan
sumber itu sama ada telah ditulis dengan betul atau tidak
|
Kewajaran (Reasonableness)
|
Merujuk
kepada sama ada ia menggambarkan keadilan, pernyataan pendapat yang
seimbang, sederhana serta ketekalan maklumat yang dipaparkan
|
Sokongan (Support)
|
Kejelasan sumber rujukan yang telah digunakan oleh penulis bahan sumber itu
|
MEMILIH BAHAN SASTERA
Bahan
sastera merupakan bahan yang berkaitan dengan kesusteraan yang
mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding bahan yang lain. Genre
Sastera ialah kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan
dengan sesuatu gaya, bentuk atau kandungan tertentu. Bahan sastera ini
merangkumi beberapa jenis seperti:
· Pantun
· Sajak
· Seloka
· Gurindam
· Cerita Pendek
· Syair
Pemilihan
bahan sastera juga perlulah berkaitan unsur-unsur kesusteraan. Menurut
Hashim Awang, unsur-unsur yang terdapat dalam kesusteraan ialah:
FAKTOR-FAKTOR PEMILIHAN BAHAN
UMUR
|
Bersesuaian dengan umur murid
|
TAHAP
|
Bahan yang dipilih bersesuaian dengan tahap kecerdasan murid
|
AKTIVITI
|
Pemilihan aktiviti yang menyeronokkan
|
MEMILIH BAHAN TATABAHASA
Tatabahasa merupakan ialah
bidang yang menumpukan perhatian terhadap pembentukan kata dan proses
pembinaan ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri daripada kumpulan ayat
yang tidak terbilang jumlahnya. Ayat pula terdiri daripada rentetan
perkataan yang bermakna. Perkataan dibina oleh gabungan bunyi-bunyi
dalam sesuatu bahasa yang mempunyai makna, digabungkan menjadi suku kata
dan perkataan. Seringkali selepas pembelajaran dalam kelas murid-murid
akan diberi latihan tatabahasa.
Sebelum
memuat turun bahan tatabahasa harus melihat juga isi kandungan
tatabahasa tersebut, jenis-jenis bahan tatabahasa dan kaitannya dengan
sukatan pelajaran serta RPH. Berikut merupakan jenis-jenis tatabahasa
Jenis-jenis Tatabahasa
Jenis-jenis tatabahasa boleh diperolehi melalui laman web:
Dalam laman web ini mengandungi penerangan mengenai tatabahasa dan jenis-jenisnya
Jenis-jenis tatabahasa
· Kata nama
· Kata Hubung
· Kata kerja
· Kata sendi nama
· Kata nama khas
MEMILIH BAHAN BIDANG ILMU LAIN
Bagi
bidang ilmu lain adalah seperti bidang agama, ilmu sains, ilmu
geografi, Matematik dan sejarah. Bidang-bidang ini boleh diperolehi
dengan melayari pelbagai alamat URL. Namun sebagai contoh alamat URL
bidang lain adalah seperti:
Agama
Sejarah
Ilmu Sains
Geografi
Matematik
No comments:
Post a Comment